آشنایی با جاذبه‌های گردشگری هلند

تهیه و تنظیم:علی سلطان رضایی

پادشاهی هلند سرزمین گل و سد و کشتی و دوچرخه است. از بین کشور‌های اروپایی هلند یکی دیگر از مقاصد پر طرفدار توریستی از اروپا و خارج اروپاست.

کجا و چه زمان؟

تابستان‌های هلند به توریست‌ها تعلق دارد. موزه‌ها رستوران‌ها و هتل‌ها پر از جهانگردان است. تابستان‌های هلند از نظر آب و هوا متعادل تر است. زمستان‌های هلند سرد و پر بارش و یخبندان است ولی به دلیل کم ارتفاع بودن زمین در هلند آب و هوا با وزیدن باد تغییر می‌کند.

در ماه ژانویه مسابقات اسکیت روی یخ 200 کیلومتری به نام Elfstedentoch برگزار می‌شود. کارناوالی نیز در اواسط بهمن‌ماه برگزار می‌‌شود که هلندی‌ها با پوشیدن لباس‌های خنده‌دار در خیابان‌ها در آن شرکت می‌کنند.

30 آوریل برابر با 11 اردیبهشت روز ملکه یا Koninginnedag است که در این روز خیابان‌های آمستردام با دستفروش‌ها و بازار‌های خیابانی و جشن پر می‌شود. در این روز هر کس می‌تواند هر چیزی که می‌خواهد در خیابان بفروشد.

در شنبه دوم ماه مه تمام آسیاب‌های هلند در‌های خود را بر روی بازدید کنندگان می‌گشایند. این روز به نام روز ملی آسیاب یا Nationale Molendag معروف است.

فستیوال هلند در اواخر خرداد در آمستردام و لاهه برگزار می‌شود. فستیوال موسیقی نیز در اواسط تیرماه از بزرگترین فستیوال‌های موسیقی شهر هاگو است.

موزه ون گوگ در آمستردام آثار بزرگ این نقاش نامی را به نمایش می‌گذارد. بیش از 200 اثر از ون گوگ و چند نقاش بزرگ دیگر که از دوستان ون گوگ بوده‌اند در این موزه قرار دارد.

باغ کاکنهف (Keukenhof) بزرگترین باغ گل جهان است و چیره دستی طبیعت با هنر گلکاران هلندی هر سال 800 هزار بازدید کننده را تنها در دو ماه از سال به خود جذب می‌کند.

موزه ریجکس (Rijks) در آمستردام با مجموعه‌های تاریخی هنری با ارزش یکی از گران‌ترین گالری‌های جهان است.

پارک ملی هوگ ولوه (HogeVeluwe) در آمستردام با دارا بودن تپه‌ها و مرداب‌های زیبا یکی دیگر از محل‌های دیدنی آمستردام است.  این باغ در سال 1914 توسط یک زوج ثروتمند آلمانی هلندی خریداری شد. یکی از آن‌ها قصد داشت آن را به شکارگاه تبدیل کند ودیگری یک موزه. ولی سرانجام این پارک هم به شکارگاه تبدیل شد و هم به موزه!

حتماً سری به شهر روتردام بزنید. این بندر دارای آثار معماری متنوع معماران هلندی و جهانی است. به سکوی 185متری Euromast بروید و نگاهی به معماری و زیبایی‌های شهر بیندازید. به باغ وحش بلیج دراپ(Blijdorp) بروید و گونه‌های زیستی زیبای آنجا را ببینید.

به شهر‌های لاهه (Hague) و اوترخت (Utrecht) نیز سری بزنید.

اطلاعات مفید:

پول رایج هلند یورو است و برای سفر به هلند به ویزای شنگن نیاز دارید.

برای رانندگی در هلند به گواهینامه بین‌المللی (IDP) نیاز دارید و هلند در 1+ ساعت گرینویچ قرار دارد.



تاريخ : شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, | 17:13 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری برزیل

تهیه و تنظیم:علی سلطان رضایی

جنگل‌های استوایی، آمازون، سواحل بکر و دست نخورده و روحیات پر انرژی مردم برزیل هر طرفدار جهانگردی و گشت و گذار را به خود جذب می‌کند.

از همه مهم‌تر روحیات و حال و هوای مردم است که شما را به فکر فرار از زندگی بی روح و افسرده شهری می‌اندازد و به سمت خود می‌کشد.

کجا و چه زمان؟

خیلی خوب است که در هر فصلی از سفر خود به برزیل آب و هوای مناطق مختلف را مطالعه کنید و با توجه به اینکه برزیل در نیم‌کره جنوبی قرار دارد و فصل‌ها برعکس نیم کره شمالی است برنامه سفر خود را تنظیم کنید. برای مثال آمازون یکی از بارانی‌ترین مناطق جهان است و از اوایل بهمن تا اواسط اردیبهشت ماه سفر به این نقطه با مشکلات راه و بارش همراه است و از سفر به پانتنل (Pantanal) در این زمان خودداری کنید. جنوب برزیل سخت‌ترین تابستان‌ها و زمستان‌ها را دارد که در زمستان بارش برف نیز وجود دارد.

مردم برزیل بیشترین سفر‌ها را در تابستان انجام می‌دهند که این امر هزینه‌های تعطیلات و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد ولی همین شلوغ بودن شهر‌های توریستی فستیوال‌های تفریحی زیادی را با خود به همراه می‌آورد و خدمات توریستی را افزایش می‌دهد و به هزینه‌هایش می‌ارزد. زمستان فصل کم توریست و خلوت است.

با دارا بودن مساحت بسیار زیاد تفاوت‌های دما و گوناگونی آب و هوا و بارش امری عادی است. رطوبت هوای ریو؛ پایتخت برزیل در تابستان‌ها طاقت فرساست و دمای هوا حدود 30 درجه سانتی گراد است. و در زمستان کمی هوا متعادل تر است و دما به 20 درجه هم می‌رسد. در سواحل شمال شرق به دلیل کم‌تر بودن رطوبت دمای هوا در تابستان به بیشتر از 30 درجه نیز می‌رسد. در جنوب و در سائو پاولو و پارانا دمای هوا در زمستان به 15- درجه هم می‌رسد.

فستیوال‌های متعددی در تمام طول سال برپا هستند ولی معروف‌ترین آن کارناوال نام دارد و 6 هفته و نیم قبل از عید شکر گذاری در روزی که به نام چهارشنبه خاکستر (Ash Wednsday) معروف است برکزار می‌شود. چهارشنبه خاکستر نوعی مراسم مذهبی کاتولیک است ولی در برزیل بیشترین توجه در این فستیوال تفریح و میهمانی‌ها است.

کرکووادو  (Corcovado) در ریو دو ژانیرو را فراموش نکنید. مجسمه معروف حضرت مسیح (ع) که 38 متر و 635 تن وزن دارد در ارتفاعات کرکووادوقرار دارد.

ساحل ایپانما (Ipanema) در ریو نیز یکی دیکر از جاذبه‌های ریو است. سری به ساحل کاپوکوبانا (Copacobana) نیز بزنید.

کوهستان کله قند (SugarLoaf Mountain) قله‌ای به شکل کله قند است که رفت و آمد به آن توسط تله کابین صورت می‌گیرد و نمای بسیار زیبایی از ارتفاعات کوه و ساحل را به شما می‌دهد.

آبشار‌های ایگواچو یکی از زیباترین نماهای طبیعی برزیل واقع در پارانا (Paraná) است. این آبشار‌ها در حقیقت بین آرژانتین و برزیل تقسیم شده‌اند. از برزیل نمایی زیبا و از آرژانتین نمایی نزدیک را خواهید دید.

برای رفتن به آمازون می‌توانید قایقی را اجاره کنید و از طریق رودخانه به تماشای آن بروید ولی به هیچ وجه بدون راهنما به داخل جنگل‌های آمازون قدم نگذارید چرا که قبایلی در آنجا زندگی می‌کنند که رسوم و فرهنگ‌های مخصوص خود را دارند و بخش بزرگی از آمازون هنوز به طور کامل کشف نشده است.

شهر برازیلیا در حقیقت پایتخت مدرن و سیاسی برزیل است. طراحی کلی شهر و ساختمان‌ها و ادارات دولتی این شهر دیدنی است. یادبود اسکار نیمیر (OscarNiemeyer) نیز از دیگر دیدنی‌های معماری این شهر به حساب می‌آید.

شهر سائو پائولو یکی از بزرگترین شهر‌های جهان به حساب می‌آید و به بیانی جنگلی از ساختمان و آسمان خراش است. در اکثر شهر‌های برزیل از جمله سائو پائولو و ریو و براسیلیا نماها و آثار معماری جزو دیدنی ترین جاذبه‌ها هستند.

اطلاعات مفید:

درپی شیوع تب زرد در برزیل تمامی توریست‌ها به زدن واکسن مربوطه قبل از سفر به نقاطی که بیماری در آنجا دیده شده؛ توصیه می‌شوند.

برازیلیا نیز در منطقه شیوع این بیماری قرار دارد. پول رایج برزیل بریل رئال نام دارد. هر رئال برزیل 510 تومان است. برزیل در 3- ساعت گرینویچ قرار دارد. برای رانندگی در برزیل به گواهینامه بین المللی (IDP) نیاز دارید.



تاريخ : شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, | 16:59 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با میکرونزی


تهیه و تنظیم:علی سلطان رضایی

ایالات فدرال میکرونزی کشوری در میان آب‌های اقیانوس آرام است که از مجموعه ۶۰۰ جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

این کشور در شمال شرق گینه نو پاپوآ، قرار دارد. این کشور در سال ۱۹۸۶ به طور رسمی استقلال خود را از آمریکا به دست آورد اما با یک قرارداد مشترک با آمریکا شراکت خود را با آمریکا در زمینه‌های مختلف محکم کرد.

بر اساس این قرارداد آمریکا وظیفه دفاع از این کشور را به عهده دارد و می‌تواند نیروهای نظامی خود را در آن مستقر کند. میکرونزی در قبال این لطف به آمریکا سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از آمریکا دریافت می‌کند و مردم این کشور اجازه دارند در آمریکا کار و زندگی کنند.

بسیاری از مردم این کشور بدون برق و آب لوله‌کشی زندگی می‌کنند. هرچند درآمدهای این کشور از محل قراردادهایش با آمریکا و ژاپن بالاست اما نرخ بیکاری در آن به دلیل حضور مهاجران فیلیپینی بالا است.

هرچند اندازه خاک این کشور اندک است اما محدوده‌ای که در اقیانوس آرام اشغال کرده است پنج برابر مساحت فرانسه است.

سیاست در میکرونزی

رئیس جمهور در این کشور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. رئیس جمهور و معاون او با رای اعضای کنگره برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.جهان

کنگره این کشور ۱۴ کرسی دارد که چهار نفر از آنها هر یک از یک ایالت این کشور انتخاب می‌شوند و دوره نمایندگی آنها چهار ساله است. ۱۰ نفر هم از مناطق ۱۰ گانه کشور (از هر منطقه یک نفر) برای دوره‌ای دو ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در میکرونزی

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۲۷۷ میلیون دلار است. ۳۷ هزار و ۴۱۰ نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۲۲ درصد است. 7/26 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۵ نرخ تورم در آن 2/2 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماهی، پوشاک، موز و فلفل سیاه است که به کشورهای ژاپن، آمریکا و گوام صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل غذا، کالاهای فرآوری شده، ماشین‌آلات و تجهیزات و نوشیدنی‌هاست که از کشورهای آمریکا، ژاپن و هنگ‌کنگ وارد می‌شود.

مردم میکرونزی

جمعیت این کشور ۱۰۷ هزار نفر با میانگین سنی 6/21 سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۳ و برای مردان ۶۹ سال است.

 ۵۰ درصد از مردم آن مسیحی کاتولیک و ۴۷ درصد پروتستان هستند. زبان رسمی این کشور انگلیسی است اما زبان‌های محلی و زبان فیلیپینی نیز رواج دارد.

میکرونزی در یک نگاه

مساحت ۷۰۲ کیلومترمربع
جمعیت ۱۰۷،۶۶۵ نفر
پایتخت پالیکیر
واحد پول دلار آمریکا
دامنه اینترنتی fm.
پیش شماره ۶۹۱+




تاريخ : پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, | 10:8 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

 

 

دهه ی فجر و سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب مبارک.

برای این که حال و هوای آن روز های فرخنده به شما برسد فیلمی را آماده کردم که می توانید با کلیک بر روی لینک زیر آن را دانلود کنید:

s1.picofile.com/file/7638910107/daheye_fajr_mobarak.wmv.html

 

 



تاريخ : چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:, | 17:26 | نویسنده : علی سلطان رضایی |