آشنایی با بلاروس


جمهوری بلاروس (روسیه سفید) یکی از کشورهای اروپای شرقی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 تشکیل شد و تا پیش از آن جزو شوروی سابق بود.

بلاروس از شمال و شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین، از غرب با لهستان و از شمال با لتونی و لیتوانی همسایه است. پایتخت آن شهر مینسک است.

بین قرن‌های ششم و هشتم میلادی، آنچه که هم اکنون به نام بلاروس نامیده می‌شود تحت سکونت مردم اسلاو قرار داشت، که هنوز هم بر آن کشور سیطره دارند.

به تدریج اسلاوهای قدیمی شرق شروع به برقراری ارتباط با ورنجیان‌ها کردند و کشوری را تحت عنوان روسیه کییفی تشکیل دادند، که عمدتا نواحی اطراف پولاتسک نوین امروزی در بخش شمالی آن کشور در برمی‌گرفت.

در جنگ جهانی دوم در فاصله سال‌های 1941 تا 1944 نیروهای آلمان این سرزمین را اشغال کردند. در این زمان این سرزمین دو میلیون و 200 هزار نفر از ساکنانش را از دست داد.

پس از پایان جنگ، بلاروس، یکی از 51 امضاء کننده بنیاد ملل متحد در سال 1945 بود. بازسازی که پس از جنگ در بلاروس انجام شد سبب شد بلاروس نسبت به دیگر جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی توسعه چشمگیرتری داشته باشد.

در این زمان، بلاروس به مرکز اصلی سازندگی در ناحیه غرب اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. افزایش مشاغل باعث سرازیر شدن جمعیت مهاجر فراوانی از جمهوری روسیه به این کشور شد.

بلاروس در 27 جولای 1990 موجودیت خود را اعلام کرد و در 25 اوت 1991،با به دست آوردن استقلال کامل خود، رسما به جمهوری بلاروس تبدیل شد. در حدود همان زمان بود که استانیسلاو ششکویچ رئیس شورای عالی بلاروس به عنوان رهبر کشور برگزیده شد.

سیاست در بلاروس

در بلاروس رئیس جمهور رئیس حکومت است و کشور را او به همراه شورای ملی اداره می‌کند. شورای ملی متشکل از دو مجلس است: مجلس نمایندگان که 110 عضو دارد و شورای جمهوری که 64 عضو دارد.

مجلس نمایندگان می‌تواند نخست وزیر بلاروس را منصوب کند؛ اصلاحاتی در قانون اساسی بدهد، به نخست وزیر رای اعتماد داده و پیشنهاداتی راجع به سیاست خارجی و داخلی بلاروس ارائه کند.

قوه قضائیه شامل دادگاه عالی بلاروس و دادگاه‌های ویژه گوناگونی همچون دادگاه قانون اساسی بلاروس است، که به قانون اساسی یا قوانین اجرائی می‌پردازد. قضات دادگاه قانون اساسی از سوی رئیس جمهور انتخاب شده و مورد تایید شورای ملی قرار می‌گیرند.

اقتصاد در بلاروس

تولید ناخالص داخلی این کشور 7/104 میلیارد دلار است و نیروی کار این کشور چهار میلیون و 300 هزار نفر. بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در بلاروس 6/1درصد است.

27/1درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در  آن 3/8درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات معدنی، مواد شیمیایی، فلزات، منسوجات و مواد غذایی است که به کشورهای روسیه (7/34 درصد)، هلند (7/17 درصد)، انگلیس (5/7 درصد)، اوکراین (3/6 درصد) و لهستان (2/5 درصد) صادر می‌شود.

واردات بلاروس شامل محصولات معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی و مواد غذایی است که از کشورهای روسیه (6/58 درصد)، آلمان (5/7 درصد) و اوکراین (5/5درصد) وارد می‌شود.

مردم بلاروس

جمعیت این کشور 9 میلیون و 724 هزار و 723 نفر است که میانگین سنی آنها 2/38سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است.

امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 14/76سال و برای مردان 31/64سال است. 3/0درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند که شامل جمعیتی در حدود 15 هزار نفر می‌شود.

81/2درصد از مردم این کشور بلاروسی، 4/11 درصد روس، 9/3 درصد لهستانی، 4/2 درصد اوکراینی و 1/1درصد بقیه قومیت‌ها هستند.

80 درصد مردم این کشور مسیحی ارتودوکس‌اند و 20 درصد بقیه مذاهب شامل دیگر فرقه‌های مسیحیت، اسلام و یهود است. زبان رسمی این کشور بلاروسی است اما روسی نیز در این کشور رواج دارد.

ارتباطات در بلاروس

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران بلاروس را جزو بدترین 10 کشور جهان برای روزنامه‌نگار بودن معرفی کرده است.

سه میلیون و 386 هزار خط تلفن ثابت و پنج میلیون و 960 هزار خط تلفن همراه وجود دارد.

20 هزار و 685 میزبان اینترنتی و 5 میلیون و 478 هزار کاربر اینترنت در این کشور وجود دارد.

بلاروس در یک نگاه

مساحت 207،600 کیلومترمربع
جمعیت 9،724،723 نفر
پایتخت مینسک
واحد پول روبل
دامنه اینترنتی by.
پیش‌شماره 375+


تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:, | 17:48 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با کانادا



کنفدراسیون کانادا کشوری در شمال قاره آمریکا و دومین کشور پهناور جهان است که بخش زیادی از خاک آن به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است.

این کشور از جنوب و شمال غرب با آمریکا همسایه است. هرچند کانادا پس از روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان است اما جمعیت آن تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه است. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرز آمریکا زندگی می‌کنند.

نزدیکی جغرافیایی به آمریکا سبب شده تا روابط اقتصادی کانادا و آمریکا بسیار گسترده باشد به گونه‌ای که آمریکا و کانادا بزرگترین رابطه اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با هم از معاملات هر دو کشور دیگری در جهان بیشتر است.

با این حال این رابطه اقتصادی قوی مضراتی هم برای کانادا در پی داشته است. آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌های آمریکایی در نزدیکی مرز دو کشور یکی از این مضرات است.

کانادا منابع طبیعی فراوانی دارد. آب و هوای آن سرد و در بیشتر نقاط قطبی است. البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور در آن قرار دارد، معتدل است.

آبشار نیاگارا، عریض‌ترین آبشار جهان هم در این کشور قرار دارد. این کشور تا سال ۱۷۱۳ مستعمره فرانسه بود. در این سال انگلیس کنترل آن را در دست گرفت.

در قرن نوزدهم کانادا استقلال یافت. این کشور عضو کشورهای مشترک‌المنافع است.

کنفدراسیون کانادا به صورت سلطنت مشروطه مرتبط با پادشاهی متحده اداره می‌شود. پایتخت کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد.

سیاست در کانادا

فرماندار کل در کانادا به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم، پادشاه انگلیس در کانادا، زندگی می‌کند.

رئیس دولت نخست‌وزیر است که معمولا از میان اعضای حزب پیروز در پارلمان انتخاب می‌شود. دوره نخست‌ وزیری در این کشور پنج ساله است.

مجلس سنا در این کشور ۱۰۵ کرسی دارد که نمایندگان آن را فرماندار کل انتخاب می‌کند و تا رسیدن به سن ۷۵ سالگی در آن عضویت دارند.

پارلمان این کشور ۳۰۸ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در کانادا

تولید ناخالص داخلی در این کشور 266/1 میلیارد دلار است. ۱۷ میلیون و ۹۵ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۶ درصد است. 8/10 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور 1/2 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل وسایل نقلیه موتوری و قطعات، ماشین‌آلات صنعتی، هواپیما، تجهیزات ارتباطی، مواد شیمیایی، پلاستیک، کود، الوار و چوب، نفت خام، گاز طبیعی، الکتریسیته و آلومینیوم است که به کشورهای آمریکا(۸۱ درصد)،انگلیس(3/2درصد) و ژاپن (1/2 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری و قطعات، نفت خام، مواد شیمیایی، الکتریسیته و کالاهای مصرفی است که از کشورهای‌آمریکا(9/54درصد)،چین(7/8درصد) و مکزیک (۴ درصد) صادر می‌شود.

مردم کانادا

جمعیت این کشور ۳۳ میلیون و ۲۱۳ هزار نفر با میانگین سنی ۴۰ سال است. امید به زندگی برای زنان ۸۴ سال و برای مردان ۷۹ سال است.

حدود 3/0 درصد از جمعیت بزرگسال این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. ۲۸ درصد از مردم آن انگلیسی، ۲۳درصد فرانسوی و ۱۵ درصد از دیگر بخش‌های اروپا هستند.

در این کشور دو زبان فرانسوی و انگلیسی به عنوان زبان‌های رسمی صحبت می‌شوند. اغلب مردم آن مسیحی هستند.

ارتباطات در کانادا

در این کشور ۲۱ میلیون خط تلفن ثابت و ۱۸ میلیون و ۷۴۹ هزار خط تلفن همراه وجود دارد.

کانادا چهار میلیون و ۱۹۶ هزار میزبان اینترنتی و ۲۲ میلیون کاربر اینترنت دارد.

کانادا در یک نگاه

مساحت

۹،۹۸۴،۶۷۰ کیلومتر مربع

جمعیت ۳۳،۲۱۲،۶۹۶ نفر
پایتخت اتاوا
واحد پول دلار کانادا
پیش شماره ۱+
دامنه اینترنتی ca.


تاريخ : جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, | 12:51 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

ايرلند

 

آشنایی با ایرلند
جمهوری ایرلند یکی از کشورهای شمال غرب اروپاست. مرزهای کنونی این کشور پنج ششم خاک جزیره ایرلند را دربر می‌گیرد.

این کشور از شمال با ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است، از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق با دریای ایرلند همسایه است.

ایرلند یکی از کشورهای ثروتمند دنیاست. ایرلند از نظر رشد تولید ناخالص داخلی پنجمین کشور جهان و از نظر شاخص توسعه انسانی، پنجمین کشور جهان است.

این کشور عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است.

سیاست در ایرلند

رئیس جمهور ایرلند رئیس حکومت در این کشور است که برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب می‌شود و تنها دو بار می‌تواند به این سمت انتخاب شود.

هرچند ریاست‌جمهوری در ایرلند بیشتر جنبه تشریفاتی دارد اما بر اساس قانون اساسی اختیاراتی هم دارد. نخست‌وزیر ایرلند را رئیس جمهور به مجلس معرفی می‌کند.

نخست وزیر معمولا رئیس حزب برنده در انتخابات عمومی مجلس است. معمولا اعضای هیات دولت در ایرلند به صورت ترکیبی از چند حزب تعیین می‌شوند. این اتفاق از سال 1989 در این کشور بدون استثنا در همه دولت‌ها اجرا شده است.

دو مجلس این کشور شامل سنا و ملی است. مجلس سنا 60 عضو دارد و مجلس ملی 166 عضو. انتخابات مجلس ملی هر هفت سال یک بار برگزار می‌شود.irland map

اقتصاد در ایرلند


تولید ناخالص داخلی ایرلند 5/187 میلیارد دلار است. دو میلیون و 210 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن پنج درصد است.

هفت درصد از مردم ایرلند زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در آن 7/4 درصد است.

محصولات صادراتی ایرلند شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، کامپیوتر، مواد شیمیایی، دارو، حیوانات زنده و محصولات حیوانی است که به کشورهای آمریکا (7/18 درصد)، انگلیس (9/17درصد)، بلژیک (4/14 درصد)، آلمان (8/7 درصد)، فرانسه (8/5درصد) و ایتالیا (4/2درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، تجهیزات پردازش داده‌ها، نفت و مشتقات آن، منسوجات و پوشاک است که از کشورهای انگلیس (37/5درصد)، آمریکا (5/11 درصد)، آلمان (6/9 درصد) و هلند (6/4 درصد) وارد می‌شود.

مردم ایرلند

جمعیت این کشور چهار میلیون و 109 هزار و 86 نفر است که میانگین سنی آنها 3/34 سال است. امید به زندگی برای زنان 7/80 سال و برای مردان 27/75سال است.

بر اساس آمارهای سال 2001 میلادی 1/0 درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.

اغلب مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند و زبان‌های رسمی آن انگلیسی و ایرلندی است.

ارتباطات در ایرلند

دو میلیون و 97 هزار خط تلفن ثابت و چهار میلیون و 690 هزار خط تلفن همراه در این کشور وجود دارد.

تعداد میزبانان اینترنت در این کشور 429 هزار و 487 است و تعداد کاربران اینترنت یک میلیون و 437 هزار نفر.

ایرلند در یک نگاه

مساحت 70،280 کیلومتر مربع
جمعیت 4،109،086 نفر
پایتخت دوبلین
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی ie.
پیش‌شماره 353+
 
 

 



تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, | 11:47 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

 جمهوري چك


آشنایی با جمهوری چک

جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی است که در دهه ۱۹۹۰ از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شد. پایتخت آن شهر پراگ است.

چک با کشورهای لهستان، آلمان، اتریش و اسلواکی همسایه است. پراگ، پایتخت چک، یکی از مقاصد مهم توریستی اروپا است.

این کشور تا سال 1918 بخشی از امپراتوری اتریش بود. در این سال، پس از شکست اتریش در جنگ جهانی اول، کشور چکسلواکی به عنوان کشوری مستقل اعلام وجود کرد.

در سال 1946 حزب کمونیست در این کشور اکثریت را به دست آورد و از سال 1948 تا 1989 که انقلاب مخملی روی داد، این کشور، کشوری کمونیستی بود.

در سال 1993 با تفاهم دو طرف، چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد.
چک در سال 1999 به 
پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست. در سال 2004 میلادی هم عضوی از اتحادیه اروپا شد.

جمهوری چک تنوع آب و هوایی زیادی دارد. بلندترین نقطه این کشور از سطح دریا 1602 متر ارتفاع دارد. تابستان‌های چک هوا گرم است و در زمستان‌ها هوا سرد و آسمان ابری.

سیاست در چک

در جمهوری چک نخست‌وزیر رئیس دولت است و کابینه و هیات وزیران زیر نظر او فعالیت می‌کنند. 

رئیس جمهور این کشور در حال حاضر «واسلاو کلاوس» است که در سال 2003 میلادی برای نخستین بار به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. مجلس چک در اوایل سال 2008 یک بار دیگر دوران ریاست جمهوری او را تمدید کرد.

در چک دو مجلس فعال است. یکی مجلس ملی و دیگری مجلس سنا.

اقتصاد در چک

تولید ناخالص داخلی این کشور 1/294میلیارد دلار است که 4/2 درصد آن در بخش کشاورزی، 7/39 درصد آن در بخش صنعت و9/57 درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

نیروی کار آن پنج میلیون و 350 هزار نفر است و نرخ بیکاری در چک 6/6 درصد. تورم در این کشور 6/2 درصد است.

محصولات صادراتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، مواد اولیه و سوخت است که به کشورهای آلمان (9/31درصد)،اسلواکی (5/8 درصد)،لهستان(7/5 درصد)، فرانسه (6/5 درصد)، اتریش (1/5درصد)، انگلیس (8/4 درصد) و ایتالیا (6/4 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه و سوخت و مواد شیمیایی است که از کشورهای آلمان (32 درصد)، هلند (5/6درصد)،اسلواکی(1/6 درصد)لهستان (1/6 درصد)، روسیه (7/5 درصد)، اتریش (9/4درصد)، ایتالیا (4/4درصد) و فرانسه (4/4 درصد) وارد می‌شود.

مردم چک

جمعیت این کشور 10 میلیون و 228 هزار و 744 نفر است که میانگین سنی آنها 5/39سال است. نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی است.

امید به زندگی در بدو تولد در این کشور برای زنان 88/79سال و برای مردان 14/73 سال است. حدود دو هزار و 500 نفر در این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.

بیش از 90 درصد جمعیت آن را چک‌ها تشکیل می‌دهند. زبان رسمی این کشور چک است.

ارتباطات در چک

در دهه 90 رسانه‌های خصوصی در این کشور مانند قارچ روئیدند و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خصوصی بازار رقابتی سختی را برای رقیبان دولتی خود ایجاد کردند.

سه میلیون و 217 هزار و 300 خط تلفن ثابت در این کشور وجود دارد و 12 میلیون و 150 هزار خط تلفن همراه.

تعداد میزبانان اینترنتی این کشور یک میلیون و 668 هزار است و سه میلیون و 541 هزار کاربر اینترنتی در این کشور وجود دارد.

چک در یک نگاه

مساحت 78،886 کیلومتر مربع
جمعیت 10،228،744 نفر
پایتخت پراگ
واحد پول کرون چک
دامنه اینترنتی cz.
پیش‌شماره 420+

 



تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, | 11:43 | نویسنده : علی سلطان رضایی |