آشنایی با ایتالیا

جمهوری ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده و علاوه بر شبه‌جزیره ایتالیا، شامل دو جزیره بزرگ دریای مدیترانه، سیسیل و ساردینی است.

ایتالیا از شمال با کشورهای فرانسه، سوئیس، اتریش و 

اسلوانی

 هم‌مرز است. ایتالیا در درون خود هم دو ایالت مستقل را جای داده است: «واتیکان و سن‌مارینو»

 

آب و هوای ایتالیا در شمال به دلیل وجود کوه‌های آلپ، سرد و در جنوب خشک و گرم است. بلندترین نقطه آن کوه مونته بیانکو است.

 

این کشور خاستگاه هنر و فرهنگ بسیاری از کشورهای اروپایی است و مهد دوره رنسانس در اروپا. پایتخت ایتالیا، رم، مرکز تمدن دنیای غرب و مذهب کاتولیک در جهان است.

italy map

 

 

ایتالیا یکی از کشورهای توسعه‌یافته است که هفتمین تولید ناخالص داخلی در دنیا را دارد. همچنین ایتالیا عضو سازمان ملل‌متحد، گروه G8 و 

اتحادیه اروپا

 است.

ایتالیا در سال 2007 میلادی به عنوان عضو غیر دائم 

شورای امنیت سازمان ملل متحد 

پذیرفته شد.

ایتالیا تاریخ غنی دارد که نه تنها پشتوانه فرهنگی و هنری مردم این کشور است بلکه به دلیل وجود موزه‌ها و بناهای تاریخی فراوان گردشگران زیادی از سراسر جهان به این کشور وارد می‌شوند. [اولین هتل اجتماعی در میلان ایتالیا احداث شد] [

غذاهای ایتالیایی

]

بر اساس محاسبه‌ای که 

یونسکو

 انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده است، کشوری کوچک که مساحتش تنها 25/0 درصد از کل خشکی‌های جهان است.

به گزارش دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا، رم، فلورانس و ونیز از جمله مقصدهایی هستند که برنامه هر بازدید کننده‌ای از شبه جزیره ایتالیا را تشکیل می‌دهند. [

آشنایی با مترو رم

]

 

در کنار این شهرهای بزرگ و معروف، میراث فرهنگی پنهانی هم در شهرهایی با تاریخ هزار ساله وجود دارند که البته در مسیر اصلی بازدیدها قرار ندارند و علیرغم اینکه کمتر شناخته شده‌اند، اما به همان اندازه شهرهای هنری ایتالیا دارای جذابیتند.

 

 

سیاست در ایتالیا

 

نخستین بار حکومت جمهوری در سال 1946 در ایتالیا ایجاد شد. این جمهوری پس از آن ایجاد شد که در یک رفراندوم در تاریخ دوم ژوئن همین سال مردم اعلام کردند که حکومت جمهوری می‌خواهند. این روز در ایتالیا به عنوان روز ملی جشن گرفته می‌شود.

 

 

رئیس‌جمهور ایتالیا برای دوره هفت ساله از طریق رای نمایندگان مجلس و گروهی

 

 

کوچک از وکلای منطقه‌ای انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور نخست‌وزیر را معرفی می‌کند. انتخاب و معرفی دیگر وزرا به عهده نخست‌وزیر است.

 

 

در ایتالیا دو مجلس وجود دارد : «سنا با 315 عضو و نمایندگان با 630 عضو». اعضای مجلس نمایندگان با رای مستقیم مردم ایتالیا انتخاب می‌شوند. در ایتالیا همه افراد بالای 18 سال حق رای دارند.

 

 

اعضای مجلس سنا هم با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند اما سن رای دادن برای مجلس سنا 25 سال است. اعضای هر دو مجلس برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند.

 

ایتالیا یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و نیروهای خود را تاکنون به مناطق جنگی چون بوسنی، کوزوو، آلبانی و

افغانستان

 اعزام کرده است.

 

اقتصاد در ایتالیا

بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی، ایتالیا هفتمین کشور جهان در سال 2006 میلادی بود. در این سال مقام‌های اول تا ششم به ترتیب از آن آمریکا، ژاپن، چین، انگلیس و 

فرانسه

 بود.

 

در همین سال ایتالیا ششمین کشور جهان از نظر صادرات کالا بود. اقتصاد در ایتالیا به دو بخش جغرافیایی تقسیم می‌شود. در شمال این کشور اقتصاد پیشرفته و مدرن‌‌تر است و شرکت‌های خصوصی فعال هستند. در جنوب این کشور اقتصاد بر پایه کشاورزی می‌چرخد.

 

 

تولید ناخالص داخلی ایتالیا در سال 2006 میلادی 756/1تریلیون دلار بود.

 

 

میزان نیروی کار در این کشور 64/24 میلیون نفر است و نرخ بیکاری 7 درصد. نرخ تورم این کشور در سال 2006 بر اساس قیمت خرید مصرف‌کننده 1/2 درصد بود.

 

 

مهمترین صنایع این کشور عبارتند از : گردشگری، آهن و فولاد، مواد شیمیایی، صنایع غذایی، منسوجات، ابزار آلات موتوری، پوشاک و کفش.

 

شرکای ایتالیا در صادرات را کشورهای آلمان با 2/13 درصد، فرانسه با 7/11 درصد، آمریکا با 7/6درصد، 

اسپانیا

 با 3/7درصد و انگلستان با 1/6 درصد تشکیل می‌دهد.

شرکای ایتالیا در واردات را کشورهای آلمان با 7/16 درصد، فرانسه با 2/9 درصد،هلند با 6/5درصد، چین با 2/5 درصد، 

بلژیک 

با 2/4 درصد و اسپانیا با 1/4 درصد تشکیل می‌دهند.

 

مردم ایتالیا

متوسط عمر مردم ایتالیا 1/44 سال و امید به زندگی برای زنان 07/83و برای مردان 01/77سال است. 5/0 درصد از مردم این کشور به بیماری

 ایدز 

مبتلا هستند.

 

90 درصد مردم ایتالیا مسیحی کاتولیک هستند و بقیه مردم یهودی و مسلمان.

 

 

ارتباطات در ایتالیا

 

در ایتالیا 049/25 میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد و 5/71میلیون خط تلفن همراه. بر اساس آمارهای سال 1995 میلادی 358 ایستگاه تلویزیونی در این کشور وجود دارد.

 

 

4.117 میزبان اینترنتی در این کشور وجود دارد و 28.855 میلیون کاربر اینترنتی.

 

 

ایتالیا در یک نگاه

مساحت 301،318 کیلومتر مربع

 

جمعیت

 

58،147،733 نفر
پایتخت رم
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی it.
پیش‌شماره 39+


 



تاريخ : دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, | 16:36 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

 

آشنایی با سوریه
جمهوری عربی سوریه کشوری است در منطقه خاورمیانه که پیش از این بخش عمده‌ای از سرزمین شام بود.

این کشور با کشورهای لبنان، قبرس، فلسطین اشغالی، اردن، عراق و ترکیه هم‌مرز است. کشور امروزی سوریه در سال 1920 میلادی مستعمره فرانسه شد اما در سال 1964 اعلام استقلال کرد.

نام سوریه را فرانسوی‌ها پس از اشغال این کشور بر آن نهادند که به تاریخ کهن این سرزمین و استقرار آشوریان در آن اشاره دارد.

در سال 1963 میلادی در سوریه حزب بعث بر سر کار آمد و از سال 1970 تاکنون رئیس حکومت در این کشور یکی از افراد خاندان اسد است.

در حال حاضر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است. او فرزند حافظ اسد است که از سال 1970 تا زمان مرگش در سال 2000 این کشور را اداره می‌کرد.

خاورمیانه

سوریه در سال‌های گذشته درگیری‌های زیادی را با رژیم اشغالگر صهیونیستی داشته است و در این مدت بخشی از خاکش را هم از دست داده است. بلندی‌های جولان بخشی از سوریه است که از زمان جنگ شش روزه دو کشور در سال 1967 تحت اشغال اسرائیل در آمده است.

آب و هوای سوریه در کناره‌ها و نواحی جنوب غربی معتدل و مرطوب (مدیترانه‌ای) و در سایر نقاط گرم و خشک است. بلندترین نقطه آن از دریا، جبل شیخ با دو هزار و 814 متر ارتفاع است.

مهمترین رودهای آن دجله و فرات است که رود فرات، با 2/696کیلومتر طولانی‌ترین رود این کشور است و حدود نیمی از آن در ترکیه و عراق جاری است. بندرهای مهم سوریه عبارتند از لاذقیه، طرطوس و بانیاس که در کنار دریای مدیترانه واقع شده‌اند.

سیاست در سوریه

در کشور سوریه بالاترین‌ مقام‌ رسمی‌  رئیس‌جمهور است که توسط‌ مجلس‌ خلق‌ و بنا به‌ پیشنهاد دبیرکل‌ حزب‌ بعث‌ کاندیدا می‌شود و در یک رفراندوم توسط مردم انتخاب می‌شود.

این‌ رفراندم‌ به‌ درخواست‌ رئیس‌ مجلس‌ خلق‌ برگزار و رئیس‌جمهور برای‌ یک‌ دوره‌ هفت‌ ساله‌ انتخاب‌ می‌شود. رئیس‌جمهور سوریه باید مسلمان‌ و از شهروندان‌ عرب‌ سوریه‌ باشد.

بنابر قانون‌ اساسی‌ سوریه‌، نخست‌وزیر سومین‌ مقام‌ رسمی‌ کشور پس‌ از رئیس‌جمهور و معاون‌ اول‌ او است. نخست‌ وزیر بر فعالیت‌های‌ وزرا نظارت‌ دارد. هیات دولت موظف است هر سال به مجلس گزارش عملکرد ارائه دهد.

سابقه‌ مجلس‌ در این‌ کشور به‌ سال‌ 1919 یعنی‌ قبل‌ از استعمار فرانسه‌ برمی‌گردد و سوریه‌ اولین‌ کشور عربی‌ است‌ که‌ در آن‌ مجلس‌ تأ‌سیس‌ شد.‌

نام‌ اولین‌ مجلس‌ سوریه‌ "کنفرانس‌ سوریه‌ بزرگ" بود که‌ اعضایی‌ از دیگر کشورها‌ مانند لبنان، اردن‌ و فلسطین‌ نیز در آن‌ حضور داشتند. در دوران‌ استعمار فرانسه‌ در سال‌ 1923 دومین‌ مجلس‌ سوریه‌ تشکیل‌ شد که‌ 30 عضو داشت.

پس‌ از پایان‌ دوره‌ استعمار بار دیگر مجلس‌ با ساختاری جدید شکل‌ گرفت‌ و از سال‌ 1943 تا 1947 مجلس‌ با 124 عضو تشکیل‌ شد. بعد از جنبش‌ اصلاحی‌ حافظ‌ اسد، قانون‌ جدید مجلس‌ نوشته‌ شد.

تعداد نمایندگان‌ مجلس‌ 250 نفر است که‌ از این‌ تعداد 127 کرسی‌ به‌ کارگران، کارمندان‌ دولت‌ و کشاورزان‌ اختصاص دارد و 123 کرسی‌ دیگر متعلق‌ به‌ باقی‌ اقشار جامعه‌ مانند صاحبان‌ صنایع، تجار، پزشکان‌ و وکلا است.

از این 250 کرسی‌ 131 کرسی متعلق به حزب بعث و 32 کرسی متعلق به باقی احزاب است.

حزب بعث که حزب حاکم در سوریه است با ادغام‌ حزب‌ بعث‌ به‌ رهبری‌ میشل‌ عفلق و حزب‌ سوسیالیست‌ عرب‌ به‌ ریاست‌ اکرم‌ حورانی در اواخر سال‌ 1952 به‌وجود آمد.

این حزب‌ در جریان جدایی‌ میان‌ مصر و سوریه‌ (از سال‌ 1959) نقش‌ فعالی‌ ایفا کرد و در کودتای‌ هشتم‌ مارس‌ توانست‌ زمام‌ امور را به ‌دست‌ گیرد.

اقتصاد در سوریه

اقتصاد سوریه زیر سایه نفت و کشاورزی است که نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهند. در سال 2006 میلادی این کشور شاهد رشد اقتصادی 9/2 درصدی بود.

تولید ناخالص داخلی سوریه در سال 2006 میلادی04/78 میلیارد دلار بود.276/5 نفر نیروی کارآن را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن 5/12 درصد است. 9/11 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

رونق گردشگری در سال‌های اخیر در این کشور به ویژه گردشگری زیارتی، سبب شده است 60 درصد از نیروی کار این کشور در بخش خدمات فعال باشند.

این کشور روزانه 405 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که 175 هزار بشکه آن به دیگر کشورها صادر می‌شود. در سوریه منابع گاز طبیعی هم موجود است که اغلب آن صرف مصارف داخلی می‌شود.

صادرات سوریه شامل نفت خام، محصولات پتروشیمی، میوه و سبزیجات، نخ پنبه، البسه، گوشت و حیوانات زنده و گندم است که به کشورهای عراق (3/27 درصد)، آلمان (2/12درصد)، لبنان (5/9 درصد)، ایتالیا (6/6 درصد)، مصر (3/5درصد) و عربستان سعودی (7/4 درصد) صادر می‌شود.

واردات به این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، ماشین‌آلات الکتریکی، غذا و چهارپایان، آهن‌آلات، مواد شیمیایی، پلاستیک، الیاف و کاغذ است که از کشورهای عربستان سعودی (3/12 درصد)، چین (9/7درصد)، مصر (2/6درصد)، امارات متحده عربی(6 درصد)، ایتالیا (9/4 درصد)، اوکراین (8/4درصد)، آلمان (7/4 درصد) و ایران (5/4 درصد) وارد می‌شود.

مردم سوریه

جمعیت این کشور 19 میلیون و 314 هزار و 747 نفر است که میانگین سنی آنها 1/21سال است. امید به زندگی در آن 6/70 سال است.

بر اساس آمارهای سال 2001 میلادی کمتر از 1/0 درصد از مردم آن به ویروس HIV‌ مبتلا هستند. در سال 2003 میلادی اعلام شد که کمتر از 500 نفر در این کشور به ایدز مبتلا هستند.

مسلمانان این کشور 86 درصد کل جمعیت را تشکیل مى‌دهند و مسیحیان 5/13درصد از جمعیت را. حدود پنج هزار یهودى نیز در دمشق و اطراف آن زندگى مى‌کنند.

مسلمانان سنی بیشترین بخش جمعیتی سوریه را تشکیل داده‌اند. دروزی‌ها گروهى از مسلمانان هستند که حدود یک میلیون نفر از جمعیت سوریه را تشکیل مى‌دهند. اغلب دروزی‌ها در استان سویدا و «جبل دروز» واقع در جنوب لاذقیه ساکن هستند.

علویان که شیعه اثنى عشرى‌اند نزدیک به دو میلیون نفر هستند و اکثر در کوه‌هاى شمال غرب سوریه به موازات ساحل طرطوس تا انطاکیه پراکنده‌اند. علویان پست‌هاى حساس در سوریه را بر عهده داشته و گفته مى‌شود حافظ اسد نیز خود یک علوى است.

شیعه امامیه یا اثنى عشریه بین دویست تا سیصد هزار نفر هستند. آنان در غرب «بابتوما» در دمشق و قریه داریا زندگى مى‌کنند و اکنون نیز روستای راویه و اطراف مرقد مطهر حضرت زینب سلام الله علیها محل سکونت بیشتر آنان شده است.

ارتباطات در سوریه

دو میلیون و 903 هزار خط تلفن ثابت در سوریه وجود دارد و 4 میلیون و 675 هزار خط تلفن همراه.

نخستین رادیوی خصوصی این کشور با نام المدینه اف.ام در ماه مارس سال 2005 کار خود را آغاز کرد. مهم‌ترین روزنامه‌های این کشورالبعث، الثوره و تشرین هستند.

119 میزبان اینترنتی در این کشور فعال است و 5/1 میلیون کاربر اینترنتی در این کشور وجود دارد.

سوریه در یک نگاه

مساحت 185،170 کیلومتر مربع
جمعیت 19،314،747 نفر
پایتخت دمشق
واحد پول لیره سوری
دامنه اینترنتی sy.
پیش‌شماره 963+
 
 



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 14:11 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

 

آشنایی با عراق

عراق همسایه غربی ایران است. بغداد پایتخت این کشور است

رژیم صدام حسین زمامدار سابق این کشور در سال ۲۰۰۳ در پی تهاجم نیروهای ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا برچیده شد.

صدام که  25 سال بر عراق حکومت ‌کرد؛ بامداد شنبه 30 دسامبر (9 دی1385) به چوبه‌دار سپرده شد.

توجیه اصلی حمله نظامی غرب به عراق ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور بود که سپس مشخص شد عراق فاقد این نوع سلاح‌هاست.Iraq map

رژیم  صدام که به تحمیل جنگ با ایران پرداخت (۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸) [آشنایی با جنگ تحمیلی] و خاک کویت را نیز در سال 1991 اشغال کرد، در روز ۹ آوریل  2003  با تسخیر مرکز بغداد به دست نیروهای آمریکا سقوط کرد.

عراق که بین رودخانه های دجله و فرات قرار دارد در گذشته‌دور، بین النهرین نام داشت. جمعیت عراق براساس آمار سازمان ملل (۲۰۰4) 26 و نیم میلیون نفر است.

مساحت این کشور نیز ۴۳۸,۳۱۷ کیلومتر مربع است. مردم عراق عمدتا مسلمان، عرب زبان و کرد زبان هستند.

واحد پول عراق دینار عراقی (۱۰۰۰ فلس) است و صادرات عمده آن را نفت خام تشکیل می‌دهد

دامنه اینترنتی: iq
کد تلفن بین‌المللی: 964+



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 13:59 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

 

آشنایی با اسپانیا
اسپانیا در شبه جزیره ایبری واقع در جنوب غربی اروپا واقع شده است.

اسپانیا کشوری‌است در جنوب غربی اروپا. نام رسمی آن پادشاهی اسپانیا و پایتخت آن،مادرید است.

این کشور از جنوب و شرق به دریای مدیترانه و از جنوب غرب و غرب به اقیانوس اطلس و از شمال به دریای کانتابریا محدود است.

سرزمین اسپانیا شامل قسمت اعظم شبه‌جزیره ایبری، جزایر بالئارس، جزایر قناری، شهرهای سبته (Ceuta) و ملیله (Melilla) در شمال قارهٔ آفریقا و برخی جزایر دیگر واقع در مقابل سواحل این قاره و خود شبه‌جزیره‌است.جهان

جزایر بالئار در دریای مدیترانه و قناری در اقیانوس اطلس و در غرب آفریقا نیز بخشی از خاک اسپانیا را تشکیل می‌دهند.

شهرهای سوتا و ملیا در شمال مراکش که به عنوان دو منطقه خودمختار اداره می‌شوند نیز بخشی از خاک سرزمینی اسپانیا محسوب می‌شوند.

اسپانیا از غرب با پرتغال از شمال با فرانسه و آندورا از جنوب نیز با جبل‌الطارق که به سرزمین‌های فرا مرزی بریتانیا تعلق دارد، هم مرز است.

اسپانیا  با 504،782 کیلومتر مربع بزرگترین کشور شبه جزیره ایبری است. پرتغال و آندورا دیگر کشور‌های تشکیل دهنده شبه جزیره ایبری هستند.

اسپانیا همچنین پس از فرانسه دومین و بزرگترین کشور غرب اروپا محسوب می‌شود.

ویژگی‌های سیاسی

نظام سیاسی اسپانیا مشروطه سلطنتی از نوع دموکراتیک و پارلمانی است.

این کشور دارای دو پارلمان است که یکی از آن‌ها مجلس قانونگذاری موسوم به مجلس نمایندگان با 350 عضو است که نمایندگان آن برای یک دوره چهار ساله با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند

 

مجلس دیگر سنا نام دارد و 259 نماینده در آن عضویت دارند. از این میان 208 نماینده با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و 51 نفر دیگر نیز توسط قانونگذاران منطقه‌ای انتخاب می‌شوند.هر دوره فعالیت این مجلس نیز چهار سال به طول می‌انجامد.

شاخه اجرایی نیز از شورای وزیران تشکیل شده است که توسط رییس دولت (نامی که معادل آن نخست وزیر است) اداره می‌شود. رییس دولت پس از برگزاری انتخابات عمومی توسط مجلس ملی انتخاب شده و به پادشاه معرفی می‌شود.

اسپانیا از نظر تقسیم بندی سیاسی نیز ار ایالت‌های خودمختار تشکیل شده و پس از سوئیس، آلمان و بلژیک دارای یکی غیر متمرکز ترین سیستم‌های اداری درر اروپا است.

تمامی ایالت‌های در زمینه بهداشتی و نظام آموزشی به صورت خودمختار عمل می‌کنند. ایالات باسک و ناوارا نیز از نظر مالی خودمختار هستند. در برخی از مناطق ایالت کاتالونیا و ایالت باسک، پلیس دولتی جای خود را به پلیس ایالتی خودمختار داده است.

اقتصاد
اسپانیا در سال 1986 به جرگه کشور‌های اتحادیه اروپا پیوسته است. اسپانیا کشوری توسعه یافته است و نهمین قدرت اقتصادی دنیا و پنجمین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می‌شود.

بر اساس آمار سال 2006 درآمد ناخالص داخلی اسپانیا در این سال 084/1 تریلیون دلار بوده است. آمار ارائه شده در اکتبر 2006 نیز نشانگر آن است که نرخ بیکاری در این کشور به 6/7درصد رسیده در حالیکه نرخ بیکاری در سال‌های آغازین دهه 1990 در این کشور از مرز 20 درصد نیز گذشته است. تورم و اقتصاد زیر زمینی در اسپانیا از نقاط عمده ضعف اقتصاد این کشور محسوب می‌شوند.

تاریخ
اسپانیا دارای تاریخی بسیار کهن و قدیمی است که اعصار پیش از تاریخ را نیز در برمی‌گیرد. اسپانیای تحت تصرف امپراطوری روم نیز از مهمترین مناطق امپراطوری محسوب می‌شد.

مجموعه بناهای تاریخی الحمرا در گرانادا، یادگار دوران حاکمیت مسلمانان در اسپانیا

در قرون وسطی اسپانیا تحت تسلط ژرمن‌ها در آمد و چند قرن بعد به طور کامل توسط مسلمانان فتح شد. در سال 1492 دوره حاکمیت مسلمانان در اسپانیا خاتمه یافت و در همین سال کریستف کلمب با استعانت نیروی دریایی اسپانیا قاره آمریکا را کشف کرد.

کشف قاره آمریکا مقدمه‌ای شد برای تشکیل امپراطوری اسپانیا و بسط سلطه استعماری  در این قاره اسپانیا در سده‌های شانزدهم و هفدهم قدرتمندترین کشور اروپا محسوب می‌شد، اما وقوع جنگ‌های مکرر این کشور را تضعیف کرد.

در سال‌های آغازین قرن نوزدهم نیز کشور‌های آمریکای جنوبی موفق شدند طی مبارزات خود از سلطه اسپانیا خارج شوند. در سال‌های میانی قرن بیستم و پس از شکست جمهوریخواهان در جنگ‌های داخلی اسپانیا، ژنرال فرانکو حکومت را در این کشور در دست گرفت و قریب به سه دهه این کشور را مستبدانه اداره کرد.در سال 1986 – 11 سال پس از مرگ فرانکو – اسپانیا به اتحادیه اروپا پیوست و دوران جدیدی از تاریخ این کشور آغاز شد.

در یک نگاه

مساحت 504.030 کیلومتر مربع
جمعیت 45.116.894 میلیون نفر
پایتخت مادرید
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی es.
پیش‌شماره 34+
 
 



تاريخ : جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, | 21:1 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با برزیل

تهیه و تنظیم:علی سلطان رضایی

برزیل بزرگترین و پر نفوذترین کشور آمریکای جنوبی است.

وسعت این کشور قریب به نیمی از قاره آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. برزیل که آن را غول اقتصادی آمریکای لاتین نیز توصیف کرده‌اند، یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان محسوب می‌شود.

بزرگترین جنگل‌های جهان نیز در منطقه آمازون این کشور قرار دارند، منطقه‌ای که طی سالیان اخیر سودجویان دست به استخراج منابع طبیعی آن زده‌اند و همین امر نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست را در پی آورده است.

از نظر اقتصادی تاریخ این کشور با دوره‌هایی از شکوفایی و نزول اقتصادی همراه بوده است. توسعه این کشور در واقع همواره تحت تاثیر آثار مخرب تورم و بدهی‌های خارجی قرار گرفته است.با این حال اصلاحات انجام شده در دهه 1990 میلادی بویژه در زمینه خصوصی سازی تا حدودی منجر به ثبات مالی در این کشور شده است.

برزیل از نظر منابع طبیعی بویژه فلز و سنگ معدن گشوری غنی محسوب می‌شود. برزیل به دلیل استخراج منابع نفتی که در نزدیکی سواحل این کشور واقع شده‌اند، خود را از واردات این ماده حیاتی بی نیاز کرده است.

اما همچنان شکاف زیادی میان طبقه غنی و فقیر برزیل وجود دارد.اکثر زمین‌های حاصلخیز برزیل همچنان تحت کنترل خانواده‌های ثروتمند قرار دارد.از همین رو نهضت کشاورزان روستایی بی زمین محور فعالیت خود را بر درخواست برای تقسیم بندی مجدد اراضی کشاورزی قرار داده است.

Brazil map 2

اوضاع اجتماعی به ویژه در شهر‌های بزرگ برزیل نظیر سائوپائولو و ریو دو ژانیرو چندان مساعد نیست.و بسیاری از مردم در شهرک‌ها و محله‌ای فقیر نشین زندگی می‌کنند. اقدام دولت نظامی برزیل در دهه 1970 میلادی در انتقال بسیاری از شهروندان برزیلی به مناطق جنگلی آمازون،  خسارات  زیادی را به زیست بوم این جنگل‌ها وارد کرد. در پی برآورد خسارات گسترده وارده به منطقه آمازون دولت برزیل روند مهاجرت را متوقف کرد.

در سال 2005 دولت برزیل طی گزارشی اعلام کرد که یک پنچم جنگل‌های برزیل در فرایند جنگل زدایی از میان رفته‌اند.

ویژگی‌های انسانی

نام کامل:جمهوری فدراتیو برزیل
جمعیت:182.8 میلیون(براساس آمار سال 2005
سازمان ملل متحد)
پایتخت:برازیلیا
بزرگترین شهر:سائو پائولو
وسعت:8.55 میلیون کیلومتر مربع
زبان رسمی:پرتغالی
دین رسمی:مسیحیت
امید به زندگی:66 سال مردان،77 سال زنان(براساس آمار سازمان ملل متحد)
واحد پولی:1 رئال = 100 سنتاوس
صادرات :مصنوعات، سنگ آهن، قهوه، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی
پسوند اینترنتی:br
کد تلفن بین المللی:+55
رییس جمهوری:ایناسیو لولا دا سیلوا
معاون رییس جمهوری:ژوسه النکار گومژ دا سیلوا
وزیر امورخارجه:سلسو لوییس اموریم
وزیر دارایی:گیدو مانتگا



تاريخ : جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, | 20:51 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با خاورمیانه


تهيه و تنظيم:علي سلطان رضايي

خاورمیانه منطقه‌ای است شامل سرزمین‌های میان دریای مدیترانه و خلیج فارس.

این منطقه‌ در جنوب خاورِی اروپا، جنوب باختری آسیا و شمال آفریقا قرار دارد. خاورمیانه بخشی از آفریقا - اوراسیا یا به طور خاص آسیا شمرده می‌شود و در بعضی موارد جزئی از آفریقای شمالی را در برمی‌گیرد.

این ناحیه گروه‌های فرهنگی و نژادی گوناگونی از قبیل فرهنگ‌های ایرانی، عربی، بربرها، ترکی، کردی، یهودی و آسوری را در خود جای داده‌است. زبان‌های اصلی این منطقه فارسی، عربی، ترکی، کردی، عبری و آسوری است.

این اصطلاح ابتدا توسط استراتژیست‌های نظامی آمريكا در سال‌های 1920 تا 1930  به کاربرده‌شد. اما به مرور گسترش یافت و به اصطلاحی فراگیر مبدل شد.

سودان کشوری است که از لحاظ جغرافیایی به این منطقه ارتباطی ندارد ولی از آنجا که تا اوایل 1950 میلادی با کشور مصر متحد بود، نیز در این منطقه طبقه‌بندی می‌شود.

خاورمیانه تنها یک تعبیر ساده جغرافیایی نیست، با گذشت زمان به محتوای سیاسی و راهبردی این منطقه روزبروز افزوده ‌شده‌است.

این منطقه مهد تمدن‌های بزرگ و مرکز و خاستگاه سه دین بزرگ یهودیت، مسیحیت و اسلام است.

خاورمیانه از میانه قرن بیستم، مرکز توجه جهانی و شاید حساسترین منطقه جهان از نظر استراتژیکی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده‌است.

این منطقه دارای بزرگ‌ترین منابع نفت و مکان کشمکش‌های دراز مدت اعراب و اسرائیل است.

کشورهای خاورمیانه عبارتند از:

ایران، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، عراق، بحرین، یمن، فلسطین اشغالى، اردن، سوریه، لبنان، کویت، مصر

در برخی تقسیم‌بندی‌ها کشورهای زیر هم جزو خاورمیانه به حساب آورده می‌شوند:

لیبی، موریتانی، الجزایر، سودان، تونس و مغرب (مراکش)



تاريخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | 17:40 | نویسنده : علی سلطان رضایی |