آشنایی با مالت

 
تهیه و تنظیم: علی سلطان رضایی

جمهوری مالت یکی از کشورهای کوچک در قاره اروپاست که مجموعه‌ای از هفت جزیره است که سه تای آنها غیر مسکونی هستند.

این کشور در میان آب‌های دریای مدیترانه قرار گرفته است و 93 کیلومتر با جزیره سیسیل کشور ایتالیا فاصله دارد.

فاصله این کشور با قاره آفریقا که در جنوب آن قرار دارد 288 کیلومتر است و به همین دلیل در طول تاریخ به عنوان منطقه‌ای استراتژیک برای اروپایی‌ها شناخته می‌شد.

آب و هوای آن گرم است. زبان‌های رسمی این کشور مالتی و انگلیسی است. مالت در دوره‌ای از تاریخ خود تحت سلطه انگلیس بود.

مالت در سال 1964 استقلال خود را به دست آورد و در حال حاضر عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا است.

سیاست در مالت

رئیس جمهور در مالت هر پنج سال یک بار با رای مجلس این کشور انتخاب می‌شود. او قدرت اجرایی زیادی ندارد.

نمایندگان مجلس مالت برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند. این مجلس 65 کرسی دارد.

رئیس جمهور مالت، نخست وزیر را از میان اعضای مجلس انتخاب می‌کند.

اقتصاد در مالت

تولید ناخالص داخلی مالت 342/9 میلیارد دلار است. 164 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 3 درصد آنها در بخش کشاورزی، 22 درصد در بخش صنعت و 75 درصد در بخش خدمات مشغول به کارند.

نرخ بیکاری در این کشور 8/6 درصد است و نرخ تورم 9/0 درصد.

محصولات صادراتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات و تولیدات کارخانه‌ای است که به کشورهای فرانسه (3/15 درصد)، سنگاپور (2/13 درصد)، آمریکا (13 درصد)، آلمان (5/12 درصد)، انگلیس (5/9درصد)، ژاپن (9/4درصد) و هنگ کنگ (2/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، مواد غذایی و تنباکو است که از کشورهای ایتالیا (28 درصد)، انگلیس(5/10 درصد)،فرانسه(7/8درصد)، آلمان (6/7 درصد)، سنگاپور (8/6درصد) و آمریکا (6/5 درصد) وارد می‌شود.

مردم مالت

جمعیت این کشور 401 هزار و 880 نفر است که میانگین سنی آنها 39 سال است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 47/81سال و برای مردان 95/76سال است.

مالت در یک نگاه

مساحت 316 کیلومتر مربع
جمعیت 401،880 نفر
پایتخت والتا
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی mt.
پیش شماره 365+


تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, | 14:32 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری روسیه

تهیه و تنظیم: علی سلطان رضایی
سرزمین تزار‌ها و استالین با استفاده از بازمانده‌های تاریخ و فرهنگ غنی گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

کجا و چه زمان؟

مردادماه و اوایل شهریورماه گرم‌ترین فصول روسیه هستند. زمستان‌های روسیه طاقت فرسا و به شدت سرد است به طوری که در مسکو هوا به 50- یا 60- درجه سانتی‌گراد می‌رسد ولی باز هم در این فصل علاقه‌مندان به گردشگری برای لذت از برف و سرما دل را به دریا می‌زنند و در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های مسکو و اطراف به تماشای بارش برف و لذت از میهمانی‌های روس‌ها می‌پردازند.

فصل بهار خیلی انتخاب مناسبی برای سفر به روسیه نیست چرا که در این فصل برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و مشکلات فراوانی برای رفت و آمد در خیابان‌ها ایجاد می‌کنند.

هوای روسیه خشک است به همین دلیل حتی در مناطق شمالی نزدیک به سیبری در تابستان دمای هوا به 20 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. در مسکو و سنت پیترزبورگ دما در تابستان بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد در تغییر است.

عید شکرگزاری و مراسم کریسمس و سال نو بیشترین جشن‌ها و فستیوال‌ها را در بر می‌گیرند و روسیه را به هدف مناسبی برای سپری کردن تعطیلات تبدیل می‌کنند.

فستیوال موسیقی بهاره در ماه اردیبهشت اجراهای مختلف از اپراها و موسیقی‌های محلی را بر می‌گیرد. جشنواره فیلم مسکو در پاییز و در سال‌های فرد برگزار می‌شود.

کاخ کرملین یادگار‌های سیاست و سلطنت و کمونسیم و دمکراسی در روسیه را در بر دارد. در این کاخ بود که ناپلئون در آن نشست و سوختن مسکو را تماشا کرد؛ لنین دیکتاتوری کارگری را به راه انداخت؛ خروشچف جنگ سرد کرد و یلتسین از روسیه نوین سخن گفت. موزه کاخ کرملین میراث به جا مانده از این وقایع تاریخی-سیاسی را برای شما به نمایش می‌گذارد.

مامیف کورگن (MamayevKurgan) یادگار جنگ استالینگراد است و یادبود‌های سربازانی را که کشته شدند در بر دارد. مجسمه مادر روسیه که شمشیری را در دست دارد یکی از زیباترین اثار هنری روسیه است.

کاخ موزه هرمیتیج (Hermitage) در سنت پیترزبورگ با دارا بودن بیش از 3 میلیون اثر تاریخی هنری به جا مانده از یک قرن و نیم سلطنت تزارها یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنری-تاریخی اروپا است.

پارک لاپلند (Lapland) که توسط یونسکو حفاظت می‌شود با دارا بودن 2784 کیلومتر مربع وسعت و 33 گونه مختلف پستانداران و پرندگان از دیگر جاذبه‌های دیدنی روسیه است.

حتماً در سفر به روسیه وقت زیادی را به بازدید از شهر سنت پیترزبورگ اختصاص دهید چرا که این شهر در طی سال‌های حکومت کمونیست‌ها ماهیت تزاری و سلطنتی خود را حفظ کرده و چندین کاخ و موزه و کتابخانه معروف را در بر می‌گیرد. در اطراف کاخ‌های این شهر رودخانه‌ای جریان دارد که شهر را به چیزی شبیه شهر ونیز در ایتالیا تبدیل کرده.

اطلاعات مفید:

برای سفر به روسیه نیاز به روادید مخصوص روسیه که از سفارت آن کشور قابل دریافت است؛ دارید.

برای رانندگی در روسیه به گواهینامه بین‌المللی (IDP) نیاز است.



تاريخ : شنبه 9 شهريور 1392برچسب:, | 14:26 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری پرو

تهیه و تنظیم: علی سلطان رضایی

پرو کشوری اعجاب انگیز است که هزاران سال پیش یکی از پیشروترین تمدن‌های جهان بوده است.

در سفر به پرو، شهر باستانی اینکا و شهر گمشده ماچو پیجو (MachuPicchu) و میراث به جا مانده از استعمار اسپانیا را مشاهده خواهید کرد.

کجا و چه زمان؟

فصل‌ها در پرو را از نظر آب و هوایی می‌توان به دو زمان تقسیم کرد. یکی فصل باران و یکی فصل بدون باران و خشک‌تر.

این تقسیم بندی تنها از نظر بارش است ولی دمای هوا بیشتر بستگی به ارتفاع محل دارد. مناطق مرتفع‌تر دمای پایین‌تری دارند.

فصل توریستی پرو از بهار تا تابستان است که در ارتفاعات «اندین» (Andean) فصل کم بارش است. از همین رو بهترین زمان برای استفاده از طبیعت کوهستان‌های پرو است.

از زمستان تا اوایل بهار فصل بارش‌های سنگین است و استفاده از طبیعت را کمی با مشکل روبرو می‌سازد ولی این زمان توریست‌ها و خود مردم پرو را به سمت سواحل این کشور روانه می‌کند. در باقی اوقات سال دریا اکثراً طوفانی است.

در جنگل‌های شرقی همواره باران می‌بارد و بارانی ترین فصل‌های اسن منطقه آذر ماه تا خرداد است. ولی با این حال توریست‌ها و علاقه‌مندان به گشت و گذار در جنگل در تمام سال به این مناطق سفر می‌کنند.

در نوار ساحلی پرو دمای هوا در اکثر اوقات متعادل است. بیشترین دما حدود 30 درجه سانتی‌گراد و کمترین 20 درجه است که شب‌ها معمولاً به این دما می‌رسد. در مناطق دیگر در زمستان‌ها هوا کمی سردتر می‌شود و روز‌ها به حدود 15 تا 20 درجه می‌رسد.

ماچو پیچو برای خیلی از توریست‌ها تنها هدف سفر به پرو است و یکی از با ارزش‌ترین بناهای باستانی آمریکای جنوبی به شمار می‌آید. نظرات مختلفی در مورد این بنا داده می‌شود.

بعضی‌ها می‌گویند که اینکاها آن را برای زنده نگاه داشتن فرهنگ اینکا بعد از استعمار اسپانیا ساخته‌اند. بعضی دیگر معتقدند که سال‌ها قبل از آن این بنا برای اجرای مراسم مذهبی اینکاها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

گذرگاه اینکا که به IncaTrail معروف است، یکی دیگر از باز مانده‌های اینکاها است. تپه نوردی 3 تا 4 روزه‌ای که برای رسیدن به این محل انجام می‌شود می‌تواند خاطره‌ای تاریخی و اسرار آمیز از سرزمین اینکاها باشد. این گذرگاه از دره مقدس (SacredValley) تا ماچو پیچو ادامه دارد.

دره ریو اوروبامبا (Río Urubamba) یا El Valle Segrado یا دره مقدس نیز یکی دیگر از مناظر توریستی پرو در قلب طبیعت است.

سنگر‌های پیساک (Pisac) و اولانتایتامبو (Ollantaytambo) و بازار‌های محلی و روستا‌های این منطقه یکی از جاذبه‌های دیگر پرو به حساب  می‌آید. بالن سواری در حوالی این منطقه ماجراجویی خاطره انگیزی را به همراه دارد.

اطلاعات مفید:

واحد پول پرو نوو سول (Nuevo Sol) نام دارد. هر نوو سول 360 تومان و 0.3 دلار آمریکا است. تنها ارزی که در پرو تبدیل می‌شود، دلار آمریکا است و باقی پول‌ها به سختی و با قیمت پایینی تبدیل می‌شوند.

برای رفتن به پرو از ایران باید به کشور‌های اروپایی یا آمریکا سفر کنید و سپس از طریق هوایی به فرودگاه‌های لیما یا جورگه چاوز بروید. روادید مخصوص پرو را باید از سفارت پرو تهیه کنید. عوارض ورود به پرو 25 دلار آمریکا است.

برای سفر از طریق راه زمین از بولیوی مسیر خوبی به لیما وجود دارد. از کلمبیا تا پرو بهترین مسیر گذر از اکوادور است.

برای رانندگی در پرو نیاز به گواهینامه بین المللی (IDP) دارید



تاريخ : جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, | 14:17 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

تهیه و تنظیم: علی سلطان رضایی

بزرگ‌ترین دریاچه نمکی دنیا (Salar de Uyuni) که به بزرگ‌ترین اینه طبیعی جهان نیز شهرت دارد در کشور بولیوی قرار دارد.

این سطح عظیم نمکی، با 10 هزار و 582 کیلومتر مربع مساحت، در آمریکار جنوبی و جنوب غرب کشور بولیوی قرار گرفته است.

این دریاچه بزرگترین دریاچه فلت نمکی جهان است که هنگام بارش باران به دلیل صیقل یافتگی سطح آن، آینه‌ای به بزرگی دریاچه درست شده و تصاویر منحصر به فردی را خلق می‌کند.

این منطقه با ارتفاع 3650 متر در بخش Potosi and Oruro در جنوب غربی کشور بولیوی و نزدیک رشته کوه‌های آند قرار دارد.

وقتی این سطح گسترده با آب پوشیده می‌شود، بازتاب بسیار زیبایی از آسمان را پوشش می‌دهد. به طوری که این رویداد طبیعی در طول سال گردشگران فراوانی را به این نقطه جذب می‌کند.

در این نقطه از کره زمین می‌توان بازتاب هر یک از کوه‌ها و یا ابرها را دید در حالیکه نمی‌توان فاصله آنها را نسبت به نقطه‌ای که قرار داریم تشخیص داد.

سطوح نمکی این منطقه در فصل خشک، به شکل کاملا صاف و دست نخورده درآمده و نمک خشک کل منطقه را می‌پوشاند.

اما در فصل مرطوب، کل این سطح با لایه نازکی از آب پوشیده می‌شود و این امر باعث ایجاد بزرگ‌ترین آیه طبیعی جهان می‌شود.

با وجود این که سالانه حدود 25 هزار تن نمک از این منطقه استخراج می‌گردد، عمق نمک آن به بیش از 10 متر می‌رسد و طبق تخمین‌ها حدود 10 میلیون تن نمک در این منطقه وجود دارد.

در ادامه تصاویر زیبای این دریاچه را مشاهده کنید:

سطح بی پایان اشکال هندسی شش ضلعی از کریستال‌های نمک شاهکار بی بدل طبیعت است. باورش سخت است که چنین مکانی روی کره زمین وجود دارد.

این شاهکار بزرگترین سطح نمکی مسطح در جهان است. با وجود خشکی کویر، دمای نزدیک به انجماد شبانه، خورشید سوزان و ‌حرارت شدید کویر در روز، این چشم انداز زیبا عاری از زندگی نیست.

غروب آیینه طبیعت

پرندگانی چون فلامینگو‌های صورتی رنگ، کتل‌اگرت‌های (Cattle Egret) بزرگ و چند نمونه دیگر در این منطقه زندگی می کنند.

فلامینگوهای زیبا

در طی فصل بارانی، کویر نمک به یک دریاچه نمک عظیم تبدیل می‌شود. و تنها بخشی از منطقه‌است که می‌توان بوسیله قایق و کامیون از‌آن عبور‌کرد. در سایر فصول، این دریاچه نمک سطحی کاملا‌صاف و شفاف چون آینه دارد.



کامیونی در حال عبور

فکر می کنید!! این افراد در آسمان هستند یا روی زمین؟

این سطح آیینه نما با انعکاس انواع نور و ابرهای آسمان در فضای بی‌کران کویر تصاویری بدیع، وهم‌انگیز و عجیب و غریب از بی کرانگی و بی‌نهایتی را به نمایش می‌گذارد. 

در وسط دریاچه نمک به ظاهر نامحدود، هتلی زیبا و طبیعی قرار دارد. این هتل طبیعی، کاملا از نمک‌کویر‌ ‌یعنی از آجر نمک همراه با ملات نمک ساخته شده است.

حتی اشیاء و وسایل‌‌داخل هتل مانند؛ صندلی و میز و... از نمک ساخته شده‌است. امکانات رفاهی هتل محدود است.

مثلا؛ برق ندارد و آب آن طریق تانکر‌های حمل آب تامین می‌شود. با این وجود مهمترین و نادرترین ویژه‌گی این هتل، سکوت مطلق، زیبایی همه جانبه، تصاویر شگفت آور از نمای آسمان روز و شب است.

بفرمایید اینم اتاق هتل که یه گلوله نمکه

 



تاريخ : جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, | 13:54 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با خبرگزاری فرانسه (AFP)

 
تهیه و تنظیم: علی سلطان رضایی

خبرگزاری فرانسه (Agence France-Presse) یا فرانس پرس که به اختصار AFP نامیده می‌شود یک خبرگزاری فرانسوی و قدیمی‌ترین خبرگزاری جهان است. مقر خبرگزاری فرانسه در پاریس است.

خبرگزاری فرانسه با 2260 کارمند در پاریس مستقر است و دارای مراکز منطقه‌ای در هنگ‌کنگ، نیکوزیا، قبرس، مونته‌ویدئو، سائوپائولو و واشنگتن و دارای دفتر در صد و پنجاه کشور است. این خبرگزاری اخبار را به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی، آلمانی، و پرتغالی انتقال می‌دهد.afp

خبرگزاری فرانسه در سال ۱۸۵۳ توسط مترجم و آژانس‌دار آگهی یعنی شارل لویی هاواس (Charles-Louis Havas) راه اندازی شد و در سال ۱۹۵۳ با تصویب پارلمان فرانسه به عنوان یک سازمان مستقل از دولت تشکیل شد و در آمد اصلی آن از مشتریکن دولتی است.

خبرگزاری فرانسه یک شرکت سهامی تحت قانون دولت (قانون 1957) است که استقلال مالی از دولت دارد یک هیات مدیره ۱۵ نفره مدیر عامل را برای سه سال انتخاب می‌کند.

ترکیب هیات مدیره عبارتند از: هشت نماینده مطبوعات، دو نماینده از کارکنان فرانس پرس، دو نماینده از رادیو تلویزیون دولتی، سه نماینده از دولت شامل نماینده نخست وزیر، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد.

یک شورای نظارت زیر نظر هیات مدیره وظیفه نظارت بر استقلال فرانس پرس را بر عهده دارد.

سردبیری خبرگزاری فرانسه توسط شبکه‌ای از خبرنگاران ارشد انجام می‌شود.

هرکدام از دفاتر منطقه‌ای از جنبه مالی مستقل بوده و سردبیر ارشد و مدیر عامل خود را دارند.



تاريخ : جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, | 13:50 | نویسنده : علی سلطان رضایی |

آشنایی با خبرگزاری رویترز (Reuters)

 
تهیه و تنظیم: علی سلطان رضایی
 
خبرگزاری رویترز یک خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی و زیرمجموعهٔ شرکت تامسون رویترز است. دفتر مرکزی رویترز در لندن قرار دارد و اخبار سراسر دنیا را پوشش می‌دهد. رویترز در نیویورک هم دفتر دارد.

این شرکت در سال ۱۸۵۱ ‬زمانی که پاول جولیوس رویتر (Paul Julius Reuter) شروع به ارسال خبرهای بازار سهام بین لندن و پاریس کرد بنیان نهاده شد.

رویترز در ۱۷ آوریل ۲۰۰۸ با شرکت کانادایی تامسون کورپوریشن ادغام شد و شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) بنیان نهاده شد.

رویترز به ۲۰ زبان در ۹۴ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۲۵۰۰ خبرنگار دارد. این خبرگزاری تا بیش از ترکیب تامسون رویترز ۲ دفتر منطقه‌ای در نیویورک و سنگاپور داشت.

بنیاد رویترز از ۳ بخش حقوقی، خدمات کمک رسانی و خدمات رسانه‌ای تشکیل شده‌ است. که در بخش رسانه‌ای به آمورش خبرنگاری عمومی می‌پردازد.

رویترز یک شرکت زیر مجموعه‌ای از شرکت هولدینگ تامسون رویترز است و تامسون رویترز یک شرکت سهامی عام است.

هیات مدیره تامسون رویترز متشکل از ۱۴ نفر است. مدیران اجرایی آن با مدیر عامل ۵ نفر هستند



تاريخ : جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, | 13:47 | نویسنده : علی سلطان رضایی |